Andliga orsaker till ångest

327
szorongás lelki okai

Ångest är en naturlig del av våra liv, mer och mindre alla kämpar med det ganska många gånger i sina liv. Kampens svårighet bestäms av ångestens intensitet och uthållighet. Om du är för djup och outhärdligt lång behöver du redan en räddningsarmé, annars kan vi komma i allvarliga problem.

Ångest är ett internt tillstånd som uppstår från en beräknad orsak som svar på en upplevd eller verklig nödsituation. Den består av fysiska, emotionella och beteendemässiga komponenter och kännetecknas av det faktum att den inte utlöses av situationen utan av dess utvärdering.

Typiska fysiska symtom på ångest kan innefatta:
– våldsam hjärtslag
– svettningar, muntorrhet
– tryck över bröstet
– illamående, diarré
– “Dumplings” i halsen

Beteendessymptom på ångest kan inkludera:
– trumma med fingrarna
– gå upp och ner
– fot
– dåliga ansiktsuttryck, ansiktsuttryck
– talar tystare än nödvändigt

Känslomässiga symptom på ångest kan inkludera:
– extremt negativa tankar
– negativ världsbild
– brist på syn
– minskat tänkande

Vad beror styrkan på ångest?

Ångest är inget annat än obehandlad andlig inre konflikt som behöver en lösning.
Å ena sidan bygger den på ärvda faktorer, och å andra sidan kan den spåras tillbaka till det tidiga förhållandet mellan mor och barn, vilket forskning har visat. Det har visats att om förhållandet mellan mor och barn är tillräckligt starkt blir personen en mindre orolig personlighet i senare livssituationer.

Konstigt som det kan verka har ångest också en positiv dimension, eftersom vi i vår nödställda situation har möjlighet att ändra vårt beteende, tänka på våra alternativ och ändra om det behövs. Om förändring har en positiv effekt på våra liv och ett steg som kräver mod visar sig vara framgångsrikt kan det öka vårt självförtroende avsevärt.

Med ihållande ångest är kroppen utarmad, dess reserver är utarmad och psykosomatiska sjukdomar som högt blodtryck, inflammation i lederna, tarminflammation, astma, magsår, dermatit, hypertyreoidism förekommer mycket ofta.

Vad kan vi göra åt de skadliga konsekvenserna av ångest?

Lämpliga behandlingar kan återställa den tidigare livskvaliteten, för vilken kognitiv beteendeterapi oftast används. Inom denna ram arbetar terapeuten och individen nära tillsammans för att försöka identifiera negativa tankar.

I mildare fall kan vi också göra mycket med regelbunden träning, avslappningsövningar och korrekta mänskliga relationer för att lindra symtomen.