Ashwagandha, den indiska helande kraften

151
ashwagandha

En av de viktigaste forntida örterna i Ayurveda är ashwagandha , som har använts i tre tusen år för att öka kroppens energinivåer. Gul blommande buske med en karakteristisk doft. Vi kan lätt upptäcka likheten mellan ashwagandha och ingefära, eftersom denna växt också tillhör ingefärafamiljen. Det kommer till oss från Indien och Nordafrika. Dess rötter och löv används oftast för att göra extrakt eller pulverbaserade preparat , som används för olika behandlingar . Den innehåller vitanolid, vars koncentration i anläggningen är ganska hög.

Vad är Ashwagandha bra för?

Extremt hälsosam, konsumerar den kan ha otaliga hälsofördelar . Dess effekt, känd i århundraden, kan vara en lösning på en av dagens populära sjukdomar, eftersom denna ört har en extremt god effekt på att lindra stressproblem och förbättra koncentrationsförmågan , så det är nu en grundläggande ingrediens i många kosttillskott.

Dess adaptogena effekt ökar motståndskraften mot mental eller fysisk stress. En naturlig substans som inte har några giftiga eller oönskade effekter. Det förändrar människokroppens yttre och inre förhållanden och som en adaptogen ört förbättras vår förmåga att anpassa sig till förändring. Det är en av de multiverksamma örterna som balanserar kroppens vitala funktioner . Det påverkar funktionen hos vissa endokrina körtlar och gör vår kropp mer resistent.

Nåväl men varför älskar vår kropp ashwagandha så mycket, hur absorberas den, hur fungerar den?

Ashwagandha hjälper vår kropp reagerar bättre på effekterna av stress genom binjurarna, så det anses vara en adaptogenic ört. Liksom så många örter är ashwagandha en antioxidant , vilket innebär att det förbättrar vår kropps motståndskraft. Det kallas också en föryngrare, eftersom det också kan användas för att skapa hormonell balans. Det används också för att öka fertiliteten och libido. I vissa formuleringar extraheras också rötterna och bladen av växten, eftersom detta gör den aktiva ingrediensen mer komplex och lättare att absorbera.

Effekter av ashwagandha:

  • Förbättrar mental prestanda, gör dig mer fokuserad, förbättrar minnet
  • Det underlättar kroppens reaktioner på stress
  • Det hjälper dig att sova gott och kallas ibland en drömbär
  • Korrigerar fluktuerande blodtrycksvärden
  • Förbättrar prestanda, kan öka muskelmassan
  • Det kan hjälpa till med träningsrelaterad viktminskning
  • Det har en positiv effekt på fertiliteten, ett afrodisiakum
  • Det kan förbättra sköldkörtelns funktion
  • Immunbooster
  • Det har en reproduktiv effekt på kvinnliga organ
  • Det kan sänka blodsockernivån och kortisolnivån
  • Det kan också betraktas som ett smärtstillande medel
  • Antiinflammatorisk
  • Stämningsförstärkare

Listan kan vara ännu längre, eftersom den kan ha en mängd positiva influenser på vår kropp på grund av dess adaptogena effekt. Förutom mental prestanda kan naturligtvis våra kognitiva funktioner också ha en bra effekt även på bipolära problem. Ashwagandha har en gynnsam effekt på vår kropp om vi utsätts för en större belastning, har problem med allvarligare fysisk prestanda eller plötsligt måste möta en högre förväntan, fysiskt, mentalt eller andligt. Det hjälper till att lindra stress och kan lösa sömnproblem som sömnighet eller sömnlöshet.

Hur konsumerar jag Ashwagandha?

Om vi ​​försöker använda det som ett botemedel finns det stora chanser att vi kan förbättra vår livskvalitet, eftersom det kan ha en positiv effekt på våra organs funktion inom flera områden, vilket förbättrar vårt välbefinnande. Vi vet exakt hur stress kan påverka våra livsfunktioner negativt och vi är också medvetna om att långvarig stress kan göra dig sjuk, precis som ångest och depression. Detta försämrar vår prestation, vilket ytterligare ökar ångest och stress. Att minska stress är ett utmärkt sätt att prova ashwagandha, och sport och meditation kan också hjälpa.

Det finns inga biverkningar när man konsumerar ashwagandha, men måttlig och adekvat dosering är viktig. Det är bäst att använda det som botemedel, vilket är fallet med adaptogener. I praktiken innebär detta att ta en paus efter 2-3 månaders användning med lämplig dos. Under graviditet och amning, i avsaknad av relevant forskning, föredrar vi att inte använda den.