Så här kan du hantera symtomen på sömnstörningar

389
Alvászavar

Sömn är ett tillstånd av liv, vars brist kan ha minst lika stor effekt på vår kropp som vätska, mat eller till och med syrebrist. Villkoren för vilsam sömn kan också definieras generellt, men i verkligheten är vi alla olika och våra behov av riktig vilsam sömn är olika. 

Visste du? 2020 är sömnåret , så många initiativ har inletts i år för att ge sömnproblem större fokus och hjälpa så många intressenter som möjligt. Enligt undersökningar är ungrare inte bland de bästa sovande, och människor som har lidit av sömnbrist och sömnstörningar under lång tid är vanliga .

Men hur vet du att du har en sömnstörning? Det finns egentligen ingen skarp linje mellan de olika orsakerna till sömnlöshet och sömnstörningar, men det finns fortfarande egenskaper som , fallet med en kumulativ närvaro , kan erkännas som ett problem som måste behandlas, främst, naturligtvis, för att träffa en läkare.

Symtom på sömnstörningar

Det kan finnas många faktorer bakom sömnlöshet, det kan vara starkt motiverat att vi under en stressig period, efter en störande händelse eller film, eller kanske förbereder oss för ett mer seriöst program, bara kan sova mer ytligt, med många avbrott, vilket sedan orsakar deprimerade, mer upptagna dagar. Men om du har följande symtom kan vi med rätta misstänka att vi står inför en sömnstörning :

  • vi känner att det inte finns någon speciell orsak till sömnproblemet,
  • har funnits länge och har en negativ inverkan på vardagen,
  • det finns andra konstigheter i vårt beteende,
  • vi upplever sömnighet dagtid
  • våra utelämnade medvetande, våra hallucinationer, attack
  • vi upplever humörsvängningar
  • andra sjukdomar slår också huvudet, såsom sköldkörtelproblem, högt blodtryck.

Anledningarna till att vakna sömn behöver definitivt en förklaring

Det finns sjukdomar som påverkar sömnkvaliteten negativt. Dessa inkluderar vissa hormonella sjukdomar som börjar med onormala sköldkörtel- eller binjurar, men kan också vara orsaken till inflammatoriska processer vid sömnstörningar. 

Smaka på sömnstörningar

Det finns också sömnstörningar som kan sägas vara ofarliga, men naturligtvis svåra att bära. I teknisk språk, Pavor nocturnus är namnet på den sömnstörning som kännetecknas av nattliga uppvaknanden och rädsla attacker och kan påträffas oftast i barndomen. 

Även om både barnet och deras föräldrar bär de skrämmande symptomen, kan de växa ut relativt snabbt och återhämta sig på egen hand. Det är inte ovanligt att ett barn vet ingenting om vad som hände på natten och kan åtföljas av sömnpromenader. 

Du kanske vill träffa en läkare med detta problem om ditt barn är över 7 år gammalt.

Några metoder som verkligen kan fungera mot sömnlöshet

  • Låt oss vänta tills vi är riktigt sömniga.
  • Regelbunden motion och en hälsosam kost kan göra underverk, och det kommer säkert att ha en mycket bra effekt på våra sömnproblem.
  • Snurra inte i timmar, stå upp, läs lite, drick vatten och försök somna igen när du är lugn.
  • Låt ljuset i rummet tillgodose våra behov, ibland är det yttre ljuset som kommer in i rummet anledningen till mer ytlig sömn och uppvaknande.
  • Olika ljud kan förstärkas i nattens tystnad. Störande bullereffekter måste elimineras om de påverkar vår sömn
  • Med lite självundersökning kan vi ta reda på hur många grader är den temperatur som bäst passar vår sömn. Försök att behålla detta och ventilera sovrummet regelbundet
  • Sova inte för länge även om vi har råd med det. Vår sömnkvalitet kommer att tacka det tidigare upproret.
  • Låt oss prova den heta mjölken som föreslagits av många med honung och titta runt på den växtbaserade marknaden för kosttillskott.
  • Avkoppling före sängen kan också göra underverk.
  • Fall inte i fällan att förutsäga att vi inte kommer att kunna somna och uppröra oss på ett sådant sätt att sömn verkligen inte kommer att försvinna längre.

Andliga orsaker till sömnlöshet

En stressig livsstil, obalanserad arbetsbelastning, de allt dystra förväntningarna bidrar alla till utvecklingen av sömnlöshet. De psykologiska orsakerna inkluderar stöd för ångest, depression , som kräver allvarlig behandling.

Orsaker till rastlös sömn 

Så orsakerna till rastlös sömn kan vara mycket olika. Det är bäst att träffa en läkare om symtomen kvarstår och är en distraktion för våra sovvanor, miljöeffekterna har egentligen inte förändrats alls, bara vi har blivit mer känsliga för dem. Orsakerna, vare sig de är av organiskt ursprung eller spårbara till vårt mentala tillstånd, behöver definitivt behandling.