Vilka vitaminer behöver en kvinna?

52
női vitamin

Försöker du leva ett hälsosamt liv och uppmärksamma vad du äter? Undviker du tunga livsmedel och föredrar att tugga grönsaker? Chips hör naturligtvis till det förflutna, för att inte tala om hamburgare och bacon. Cola kan bara få medicinsk rådgivning och du försöker hälla så mycket rent vatten som möjligt i dig själv.

Är du fortfarande inte säker på om tillräckligt med mineraler kommer in i kroppen?

Den kvinnliga kroppen behöver fem viktiga vitaminer för att fungera ordentligt. Låt oss se vad dessa är:

  • Kalcium
    spelar en viktig roll i utvecklingen av friska ben. Det är särskilt viktigt i kvinnornas liv, eftersom vi över 40 år gradvis tappar kalciumhalten i våra ben. Detta leder i sin tur till benskörhet, som har mycket obehagliga symtom. Kalcium minskar bland annat uppblåsthet eller återfuktning och normaliserar blodtrycket. Med korrekt kalciumintag kan jämn viktökning förhindras! Vilka livsmedel innehåller de? Till exempel skummjölk, naturlig yoghurt, broccoli, parmesan eller eidami-ost, mandel. 
  • Järn
    Kroppen är ansvarig för att ge tillräckligt med syre. Hur kan man känna igen en kvinna med järnbrist? Trött, ögonen ringade, bleka. Inte den bästa rekommendationsbrevet! Ändå behöver kvinnor mycket mer järn, eftersom mycket järn lämnar kroppen under menstruationen. Du hittar detta främst i kött. Men kalvkött, kyckling eller fläsklever innehåller också betydande mängder järn.
  • Folsyra
    Denna typ av B-vitamin är mest vänlig för gravida kvinnor. Viktigt för en hälsosam graviditet. Folsyra är också viktigt för kvinnor eftersom det kan förhindra hjärtsjukdomar och tarmcancer. Vad är det i? Innehåller till exempel röda bönor, apelsinjuice, spenat, sparris, brunt ris.
  • Vitamin E
    En av de bästa immunförstärkande vitaminerna. Det ger ett komplext skydd mot cancer och hjärtproblem. Vad finns det i? Det finns till exempel i avokado, solrosfrön och margarin.
  • Kalium är
    viktigt för korrekt hjärtfunktion samt för att normalisera blodtrycket. Brist på det kan orsaka arytmier och leda till hjärtinfarktavslappning. Det påverkar också kolesterolnivåerna kraftigt. Det finns till exempel i nötter, bananer, apelsiner, mjölk, tomater, magert fläsk.

En multivitaminformulering för kvinnor som ger rätt mängd och kvalitet av mineraler för att möta den kvinnliga kroppens unika behov är redan kommersiellt tillgänglig .